Skip to main content

Featured

Source of Matrix Style: Rave Culture

  The signature Matrix style came out of the rave and club scene of the 1980s and 1990s. The first three clips from different Matrix films ( 1999 , 2003 , and 2003 ) show the derivative 2000s' depiction of what had initially been underground illegal gatherings in warehouses, ice rinks, abandoned buildings, and parks.  Note, everything here is reproduced non-commercially under Fair Use, for the purposes of discussion.   By the early Millennium, the rave style - black shorts, halter tops, PVC body suits and sunglasses at three in the morning - became a badge of a personal philosophy, a blend of Buddhist and Sanskrit wisdom mixed with gaming, hacker politics and cyberpunk. Here are a few videos and other media from the 1990s which show the original raw sources of the Matrix's signature style, which many have now forgotten. I'm writing as someone who trekked out to an aircraft hangar with a friend in Munich in the summer of 1996, only to find it had been reclaimed from the ra...

A New Page: Texts and Sources


The Temple of the Rose Cross, by Teophilus Schweighardt Constantiens, 1604; 1618. Image Source: Wiki.

I am away from my blogs due to unexpected circumstances and will return as soon as possible. But I have added a new page to The Dragonfly, Texts and Sources, which will be continually updated. The sources reflect my broader research into alternative topics for my literary work and social commentaries, but they don't necessarily reflect my personal opinions and inclusion on the list does not constitute my endorsement. I am also including links to posts from my other blog, Histories of Things to Come, such as this one on cryptids.

The caption for the above illustration, taken from Wiki, states:
"Die Darstellung entstand um 1604 und wurde im Speculum sophicum Rhodostauroticum durch Theophilus Schweighart veröffentlicht. Im Mittelpunkt des Bildes steht ein sich auf Rädern bewegendes, festungsähnliches Gebäude. Man betrachtet das Bild aus dem »OCCIDENS«, also vom Westen aus. Einen Hinweis darauf liefert uns die untere Bildbeschriftung (hier im Bild nur schlecht erkennbar). Der Eingang zu diesem Gebäude, der sich dem Betrachter direkt offenbart, ist durch einen Schriftzug gekennzeichnet. Über dem Torbogen liest man »VENITE DIGNI« (»KOMMEN SIE HER, WÜRDIGE«). Zur Rechten des Torbogens erkennt man ein Kreuz und zur Linken eine Rose. Direkt unter dem Eingang liest man das über zwei Linien verteilte Wort »MOVEAMVR« (»LASST UNS BEWEGT WERDEN«). Über dem Torbogen befinden sich zwei Fenster, worüber sich der Schriftzug »IESVS NOBIS OMNIA« (»JESUS FÜR UNS ALLEN«) entlang zieht. Es wird also deutlich, dass es sich neben all den vielen weiteren symbolischen Darstellungen um eine rosenkreuzerische Darstellung handeln könnte. Kreuz und Rose sind deutlich auszumachen, jedoch nicht, wie in heutiger Form, vereint dargestellt."


Comments